perjantai 16. syyskuuta 2016

Kainuun Kolarikorjaamolla: Kolmas päivä

Väriä mersuun.

Kolmantena päivänä sain hommaksi mersun maalaamisen loppuun. Edellisenä päivänä olin jo käynyt metallikohdat läpi spray epoksilla ja vetänyt vauriokohtiin hiomavärin.



Kolmas päivä alkoi hiomavärin hiomisella, loppuvaiheessa työkaveri tuli myös auttamaan että saataisiin auto joutuisasti kammioon. Hionnan jälkeen puhalsimme pölyt pois. Täällä olen oppinut myös että puhalluksen jälkeen kannattaa ottaa vesisaavi ja rätti, ja käydä niillä ensin pinnat läpi, niin ei tarvitse niin moneen kertaan yrittää rasvanpoistoaineella poistaa pölyjä, vaan riittää että pinnat käy kertaalleen huolellisesti läpi rasviksella sitten kun se aika koittaa.




Auton suojaus, rasvanpoisto, tahmeliinalla läpi käyminen, ja ei muuta kun vesiväriä kylkiin... Ja takaluukkuun sekä toiseen takalokariin. Tämä olikin ensimmäinen häivytettävä maalaukseni täällä. Taakse molempiin D-pilareihin tehtiin häivytykset. 

Täällä häivytykset tehdään niin, että häivytys alue on hiottu noin siihen asti mihin itse lakka tulee. Siitä eteenpäin alue käydään läpi keskikarkealla hiomatahnalla käsin. (Jos en väärin ymmärtänyt niin pomo on oppinut tämän Tanskassa). 

Alue käydään moneen kertaan läpi rasvanpoistoaineella, ettei tahnasta jää jäämiä. Itse vesiväri häivytetään aika normaalisti, yritetään välttää jyrkkää ja suoraa rajaa, tavoitteena pehmeä häivytys. 

Seuraavaksi lakataan ensimmäinen kerros ihan normaalisti, vähän kauemmas kuin vesiväri. Toisella kierroksella lakka häivytetään suurin piirtein hiottuun kohtaan asti ja lisätään häivytys ohennetta kohtaan. Odotetaan hetki ja lisätään ohennetta hieman lakkakohtaa kauemmas vielä. Tarvittaessa voidaan toistaa. Näin säästytään mahdollisimman vähäisellä kiillotuksella. 




Häivytys asiassa on montaa koulukuntaa ja mielipidettä, osa on sitä mieltä että pitää ehdottomasti hioa kauas ja kiillottaa hiomanaarmut jälkeenpäin, ettei lakkaa vain pääse kiillon päälle.

Mutta ainakin täällä ja näillä aineilla hiomatahnalla läpi käyminen on luonut riittävän tartunnan. Ainakaan yhtäkään ei ole vielä kuulemma tullut takaisin.



Tänään (neljäntenä päivänä) päivän lopuksi kävin mersun häivytysalueet kiillotuskoneella läpi, poistin roskia, sekä korjasin muutamia kohtia joihin oli lentänyt häivytysohenteesta pisaroita. Pomo auttoi varsinkin pisarakohtien korjauksessa. On kiva kun oppi tämän häivytysalueiden kiillotuksenkin nyt ihan kunnolla. Ja pääsi siitä itse häivyttämisestäkin perille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti