torstai 15. syyskuuta 2016

Kainuun Kolarikorjaamolla: päivät 1 ja 2.

Olen pari viikkoa Suomussalmella Kainuun Kolarikorjaamolla töissä. Maanantai meni ajaessa tänne 600 kilometrin päähän. Tiistain ja keskiviikon töistä kertomusta tuossa alempana.



Ensimmäinen ja toinen päivä Suomussalmella.

Olen päässyt tutustumaan täällä De Beer merkkisiin maaleihin. De Beerin vesiohenteiset maalit ovat todella hyviä. Peittävät huikean hyvin ja patentoitu linjasto ratkaisu on huikea. Ei tarvi pyörittää purkkeja mekaanisesti, käsin ravistus ennen sävyn lisäämistä riittää. Maalit myös säilyvät paremmin kun purkki tiivistyy pohjan liikkuessa loppua kohti. Tavallisissa linjastopurkeissahan se purkin pohjalla oleva loppu tippa varsinkin harvemmin käytetyissä sävyissä saattaa paksuuntua kun ilma pääsee purkin tyhjään tilaan.

Ensimmäisenä päivänä vedin hinkkavärin kahteen puskuriin + hilppeisiin, musta spray hiontaa varten ja itse hionta. Värin selvitys toiseen puskuriin ensin lätkällä ja sitten koneella. Värin ruiskutus. De Beer 900+ vesivärit ruiskutetaan eri tavalla kuin aikaisemmat kokeilemani vesivärit. Ensin harso, ei sitomaan pintaa vaan paljastamaan mahdolliset epäpuhtaudet sun muut, että ne olisi helpompi korjata jos nitä paljastuu. Harson kuivatus. Vain yksi(!) märkä kerros. Pinnan kuivuttua paineet puoleen eli 1 bar ja pisarointi noin puolet normaalia ruiskutusetäisyyttä kauempaa eli 50cm. Huh olen ihan rakastunut tämän maalin peittävyyteen, huippu tavaraa!

Sitten vaan pari lakkakerrosta niskaan ja se on siinä. Tykkäsin myös kovasti De Beerin lakasta (numeroa en nyt muista). Oli hyvää tavaraa ruiskuttaa ja silisi nätisti, uunituksen aikana vielä vähän lisää.


Loppupäivästä vielä maalasin yhden lokarin pohjamaaliin. Seuraavana aamuna hionta ja samalla myös parin listan ym. hilppeiden hionta.



Sitten hiotut kappaleet + edellispäivän puskuri kammioon ja mersun väriä selvittämään. Väri oli aika lähellä oikeaa (tietysti tuollainen 15v vanha auto on pikkuisen haalistunut, mutta sävy oli kuitenkin tarpeeksi lähellä.). Sitten pääsinkin suorittamaan näiden irto-osien maalauksen ja lakkauksen.

Loppupäivästä sainkin jo mersun (johon aikaisemmat osat kuuluivat) kammioon. Tein suojaukset, laitoin metallikohtiin spray pohjaa ja sen kuivuttua vaurio alueille hiontavärin.




On niin hienoa kun pääsee pitkästä aikaa tekemään näitä henkilöautopuolen hommia! Jo parissa päivässä olen oppinut paljon, ja aion kyllä ottaa kaiken ilon ja hyödyn irti näistä parista viikosta. Vielä kun on ympärillä asiantuntevia ja kokeneita maalareita, joilta kysellä ja oppia. Aikakin menee täällä hirmu nopeasti kun pääsee tekemään sellaisia töitä mistä pitää.

1 kommentti: